Духовні роздуми.На порозі Великого Посту - 21 Лютого 2015 - Футбол Рожнятівщини
П`ятниця, 02.12.2016, 23:09
Футбол Рожнятівщини
 
Меню сайту

Міні-чат

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 594

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
[ Тут були.. ]

Головна » 2015 » Лютий » 21 » Духовні роздуми.На порозі Великого Посту
22:25
Духовні роздуми.На порозі Великого Посту

Піст повинен займати важливе місце у духовному житті кожної людини. Через практикування посту поглиблювали свої стосунки із Богом пророки Старого Завіту, апостоли Ісуса Христа, та багато святих сьогодення. Але є люди, які сприймають піст як щось формальне і, навіть відмовляючись від їжі, забувають про духовний піст та очищення душі у тайні покаяння.

 

 

 

Чому ми постимо?
Богослови стверджують, що початок практикування посту сягає часів Едемського саду, коли Господь заборонив Адаму їсти плоди із дерева пізнання добра і зла. Про це читаємо у Книзі Буття: “І наказав Господь Бог Адамові, кажучи: Із кожного дерева в Раю ти можеш їсти. Але з дерева знання добра й зла не їж від нього, бо в день їди твоєї від нього ти напевно помреш!”(Буття 2:16,17). Метою Бога було не обмежити свободу людей в Едемському саду, а застерегти свої створіння від смерті. Але через гріх, як наслідок непослуху Богові, наші прабатьки більше не могли перебувати у присутності Божій, бо, втративши душевний мир, Адам і Єва пізнали свою ницість, нікчемність перед Творцем, а їхнє серце заполонив страх.
Читаючи Біблію, бачимо, що люди які дотримувалися посту поглиблювали своє духовне життя та наближалися до Господа, і як наслідок, отримували особливі благословення від Бога. Мойсей на горі Синай постив сорок днів і ночей і Бог склав із ним та Ізраїлем завіт та дав десять заповідей (Вихід 34:27,28). Пророк Ілля після сорокаденного посту у печері на Хорив горі побачив Бога (1 Царів 19:7-18). Важливість посту бачимо із прикладу Ісуса, який сорок днів постив, перебуваючи у пустині, щоб приготуватися до виконання великої місії відкуплення всіх людей.

Що таке Великий  піст(або Чотиридесятниця)?

Великий піст - це найважливіший і найдревніший з багатоденних постів, цей час є підготовкою до головного свята - Світлого Христового Воскресіння.
Більшість людей сьогодні не мають сумніву в благотворному впливі посту на душу і тіло людини. Піст (правда, як дієту) рекомендують навіть світські лікарі, відмічаючи благотворну дію на організм тимчасовою відмовою від тваринних білків і жирів. Проте, сенс посту зовсім не у тому, щоб схуднути або тілесно підлікуватися. Святитель Теофан Затворник називає піст «періодом спасительного лікування душ, засобом для очищення від усього старого, таємного і брудного».
Під час посту християни обмежують себе в їжі, а також намагаються уникати у своєму житті того, що віддаляє людину від Бога.
Піст перед святом Святої Пасхи(чи Св.Чотиридесятниця), називається Великим по особливій важливості його встановлення.
Перші християнські письменики одноголосно свідчать, що Св.Чотиридесятниця встановлена апостолами у наслідування сорокаденного посту Мойсея (Вих., 34 гл.), Іллі (3 Цар., 19 гл.), а головним чином - Господа Ісуса Христа, що постив в Іудейській пустелі сорок днів (Мф. 4, 2). 
Про те, що із самого початку тривалість Великого посту була сорокаденною, ми маємо свідчення, що йдуть від глибокої давнини. Сама назва Св. Чотиридесятниця зустрічається дуже часто у древніх письмових пам'ятках. Святителі В.Великий і Григорій Ниський стверджують, що Великий піст в їх час існував всюди.
З глибокої давнини був визначений і сам образ дотримання Св. Чотиридесятниці. Древні християни проводили цей піст з особливою суворістю, утримуючись навіть від вживання води до третьої години дня. Їжу споживали після дев'ятої години, вживаючи лише хліб і овочі. 
Церква благословляє послаблення посту людям похилого віку, дітям, хворим, вагітним і матерям годувальницям, а також людям зайнятих важкою фізичною працею. За благословенням про послаблення посту, слід звернутися до духівника або іншого священика.
Піст пом’якшує душу для покаяння. Коли утихомирюються пристрасті - прояснюється духовний розум. Людина починає краще бачити свої недоліки, у нєї з'являється бажання очистити свою совість і покаятися перед Богом. За словами св. В. Великого, піст робиться як би крилами, що возносять молитву до Бога. Св. І. Золотоустий пише, що «молитви здійснюються з особливою увагою під час посту, тому що тоді душа буває легша, нічим не обтяжується і не пригнічується згубними тягарями задоволень». Для такої покаянної молитви піст - самий благодатний час.
«Утримуючись від пристрастей під час посту, наскільки у нас вистачає сил, ми матимемо корисний тілесний піст, - повчає преподобний Іоан Касіан. - Приборкання плоті, поєднане з тим, що сокрушає дух, складе приємну жертву Богу і гідну обитель святості». І дійсно, чи «можна назвати постом тільки дотримання одних правил про невживання скоромного у пісні дні? - ставить риторичне питання святитель Ігнатій - Чи буде піст постом, якщо, окрім деякої зміни у складі їжі, ми не думатимемо ні про покаяння, ні про стриманість, ні про очищення серця через посилену молитву»?
Сам Господь наш Ісус Христос сорок днів постив у пустелі, звідки повернувся у силі духу (Лк. 4, 14), здолавши усі спокуси ворога. «Піст є зброя, підготовлена Богом, - пише преподобний Ісаак Сирин. - Якщо постив Сам Законодавець, то як же не постити тим, хто зобов'язаний дотримуватися закону? До посту рід людський не знав перемоги і диявол ніколи не отримував поразок... Господь наш був керівником і первістком цієї перемоги... І як скоро диявол бачить цю зброю на кому-небудь з людей, цей супротивник і мучитель негайно приходить у страх, пригадуючи про поразку свою у пустелі від Спасителя, і сили його засмучуються».
Піст встановлений для всіх: і ченців, і мирян. Він не є повинністю або покаранням. Його слід розуміти як спасительний засіб, свого роду лікування і ліки для кожної людської душі. «Піст не відштовхує від себе ні жінок, ні людей похилого віку, ні юнаків, ні навіть малих дітей, - говорить св. І.Золотоустий, - але усім відкриває двері, усіх приймає, щоб усіх врятувати». Чи «бачиш, що робить піст?, - пише святитель Атанасій Великий : - хвороби лікує, бісів проганяє, лукаві помисли видаляє і серце робить чистим».
Очевидним є й те, що подвиг покаяння і молитви, під час посту, повинен супроводжуватися думками про свою гріховність і, звичайно, обмеженням від всяких розваг - відвідування театру, кіно і бенкетів, веселої музики, перегляду телевізора для розваги і тому подібне. Якщо усе це ще тягне серце християнина, то потрібно зробити зусилля, щоб відірвати від цього своє серце, хоча б у дні посту.
Але при неправильному відношенні до посту, без розуміння його істинного сенсу, він може, навпаки, зробитися шкідливим. В результаті безрозсудного проходження пісних днів(особливо багатоденних) часто з'являються дратівливість, озлобленість, нетерплячість або ж марнославство, зарозумілість, гордість. Адже сенс посту полягає саме у викорінюванні цих гріховних якостей. Святитель І. Золотоустий з цього приводу вказує: «Хто молиться з постом той має два крила, що легші самого вітру; він швидше вогню і вище землі; тому, такий особливо є ворогом і воїном проти демонів, так як немає сильніше людини, що щиро молиться і постить».
«Хто обмежує піст тим, що тільки утримується від їжі, той дуже ганьбить його, - наставляє святитель І.Золотоустий. - Не одні вуста повинні постити, - ні, нехай постять і око, і слух, і руки, і усе наше тіло... Піст є відсторонення від зла, приборкання язика, стримання гніву, приборкання похоті, припинення наклепу, брехні і клятвопорушення... Ти постиш? Доведи мені це своїми справами. Якими, кажеш, справами? Якщо побачиш жебрака, подай милостиню; якщо побачиш ворога, помирися; якщо побачиш свого друга щасливим, не заздри; якщо побачиш вродливу жінку, пройди повз неї. Нехай постяться не самі вуста, а й зір, і слух, і ноги, й руки, і всі члени нашого тіла. Нехай постують руки, залишаючись чистими від крадіжок і хабарів. Нехай постують ноги, облишивши ходити на протизаконні видовища. Нехай постують очі, привчаючись не споглядати миловидні обличчя і не заглядатися на чужу красу. Зір — то їжа очей. Якщо вона протизаконна й заборонена, то шкодить посту й руйнує спасіння душі; якщо ж законна й дозволена, то прикрашає піст. Глупством було б, що стосується їжі, утримуватися і від дозволених продуктів, а очима жерти й заборонене. Ти не їси м’яса. Не поїдай же очима нескромності. Нехай постує й слух; а піст слуху в тому, щоб не приймати злостивості й наклепів. Нехай і язик постує від негарних слів і лайки. Яка ж в тому користь, коли ми утримуємося від птахів і риб, а братів гриземо й поїдаємо? Злостивий поїдає тіло братове, гризе плоть ближнього». Тому й апостол Павло, погрожуючи мовив: «Якщо ж один одного гризете й поїдаєте, бережіться, щоб ви не були знищені один одним».Отже  роби так щоб Бог прийняв і твій піст, і вдосталь дарував плоди покаяння».
Сенс посту  - у вдосконаленні любові до Бога і ближніх, тому що саме на любові грунтується всяка доброчесність. Преподобний Іоан Касіан Римлянин говорить, що ми «не покладаємо надії на один піст, але, зберігаючи його, хочемо досягти через нього чистоти сердечної і апостольської любові». Ніщо - є піст, ніщо - є подвижництво за відсутності любові, бо як написано: Бог є любов 
Піст є час молитви і покаяння, коли кожен з нас повинен вимолити у Господа прощення своїх гріхів і гідно причаститися святих Христових Таїн. Під час Великого посту необхідно пройти таїнства Сповіді й Причастя мінімум один раз.
Отже, проходячи піст тілесний,будемо постити і духовно. З'єднаємо піст зовнішній з постом внутрішнім, керуючись мудрістю. Очищуючи тіло стриманістю, очистимо і душу покаянною молитвою для надбання доброчесностей і любові до ближніх. Ось це і буде справжній піст, приємний Богу, а значить і для нас спасительний.

 

Переглядів: 278 | Додав: lmb | Рейтинг: 5.0/2
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу

Block title
«  Лютий 2015  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728

Copyright MyCorp © 2016Створити безкоштовний сайт на uCoz